ZDROWIE I URODA. Zaskoczeni wiekiem

2018-11-27 7:25:45

Kochani seniorzy, dobrze wiem, że podjęcie decyzji o przyjściu do klubu fitness czy podjęciu innej aktywności fizycznej, bardzo często okupione jest strachem i niepewnością. Pojawia się szereg pytań: Czy nie jestem za stara/stary? Czy się nie ośmieszę? Czy dam radę? Fitness to nie dla mnie….itd. itp.

mgr Joanna
Zabłocka-Leonowicz
(fizjoterapeuta/trener
Perła Wellness)

Po pierwsze: lepiej późno niż wcale!
Po drugie: „Ruch zastąpi prawie każdy lek, podczas gdy żaden lek nie zastąpi ruchu.”
Starzenie to proces życiowy, w którym następuję powolne, ale systematyczne zanikanie zdrowych komórek. Nagromadzone uszkodzenia w komórkach są przyczyną chorób, które upośledzają funkcjonowanie organizmu. Starzeć zaczynamy się niestety już po 25 roku życia, a szybkość tych procesów zależy nie tylko od genów, jakie odziedziczyliśmy po swoich przodkach, ale przede wszystkich od naszego stylu życia. Ruch, higieniczny tryb życia, zdrowa dieta obowiązują nas przez całe życie. Starość jest nieuchronna, ale aktywność fizyczna i umysłowa może przyczynić się do zwolnienia procesu zaniku tkanek i starzenia się komórek organizmu.

Świadomie lub nie, każdy człowiek chciałby uniknąć w życiu bólu i wynikających z niego ograniczeń ruchowych jego organizmu. Zatem walka o zdrowie powinna być jednym z ważniejszych celów naszego życia. Każdego dnia, podejmując aktywność fizyczną, prowadzimy do wydzielania się endorfin (hormonów szczęścia), które istotnie wpływają na poprawę samopoczucia.

Środkiem do utrzymania dobrej kondycji jest trening fizyczny. Często utrata siły i masy mięśniowej nie jest wynikiem starzenia się organizmu, lecz zwykłego zaniedbania w ćwiczeniach ruchowych. Osoby starsze mają niższą wydolność organizmu, często problemy z dostateczną ruchomością w stawach, siłą i elastycznością.
Przemyślany i zorganizowany trening przynosi dużo korzyści, między innymi kształtuje samą potrzebę ruchu, poprawia kondycję psychiczną, prowadzi do wzrostu samooceny. Trening fizyczny wykonywany regularnie niezależnie od tego, w jakim wieku został rozpoczęty, w znacznym stopniu przedłuża sprawne funkcjonowanie organizmu, a co za tym idzie, podnosi komfort życia. Aktywność fizyczna jest również jednym z elementów rehabilitacji. Poprzez skrupulatnie zaplanowany trening można wpływać na prawidłową postawę. Za pomocą odpowiednio dobranych ćwiczeń można kształtować układ ruchowy, korygować istniejące wady i zapobiegać przyszłym deformacjom.

Uczestnictwo w zorganizowanych formach aktywności fizycznej wyrabia u ludzi poczucie przynależności, stymuluje ogólną aktywność, ułatwia wyznaczanie i osiąganie celów, oraz utrzymywanie kontaktów społecznych. Według amerykańskiej koncepcji „H-RF” (ang. health-related fitness), sprawność fizyczna ma być przede wszystkim warunkiem i źródłem ludzkiego życia satysfakcjonującego i pełnego, nie może być celem samym w sobie. Brak aktywności fizycznej może stanowić niezależny czynnik ryzyka chorób cywilizacyjnych. Odpowiednio dobrana, zaplanowana i systematycznie podejmowana aktywność fizyczna ma wpływ na zdrowie psychofizyczne człowieka, nawet jeżeli nie powstrzymuje wszelkich zmian wynikających z choroby lub starzenia się organizmu. Formy zorganizowanej aktywności ruchowej powinny być przede wszystkim bezpieczne oraz sprawiać przyjemność uczestnikom. Terapeuta/trener prowadzący tego rodzaju treningi powinien brać pod uwagę wszelkie ograniczenia ćwiczących.

Aktywność fizyczną można rozumieć wieloznacznie, jako na przykład: spacer, zabawę, ćwiczenia, lub profesjonalne treningi sportowe. Zazwyczaj człowiek wybiera taką formę, jaka jest najbliższa jego preferencjom (sprawia najwięcej przyjemności). Jednak nierzadko musi dokonywać wyboru ze względu na stan swojego zdrowia. Wówczas warto, aby taką formę aktywności kontrolował trener lub terapeuta.
Jak wyglądają zajęcia dla seniorów w fitness klubie?
Trening ten dostosowany jest do możliwości ruchowych seniorów, uwzględniając ich typowe dolegliwości. To odpowiednio opracowany system ćwiczeń, który ma wpływ na poprawę kondycji fizycznej ćwiczących. To zajęcia zapewniające potrzebę odprężenia, swobodę oddechu i lekkość ruchu. Nie obawiaj się, że nie dasz rady, zestawy ćwiczeń oparte są o techniki rehabilitacyjne, specjalnie dostosowane są do możliwości ruchowych przede wszystkim osób w wieku średnim.

Perla Wellness wychodzi z szeroką ofertą dla wszystkich „Zaskoczonych wiekiem” i nie tylko. Zajęcia skrojone są idealnie na miarę każdego seniora. W razie potrzeby istnieje możliwość konsultacji lekarskiej, fizjoterapeutycznej, pomiar ciśnienia.

Widzimy się na sali. Teraz już nie ma wymówek!!!

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *