ZDROWIE I URODA. Seniorze, zobacz jak poprawić komfort swojego życia!

2017-06-14 3:39:53

Od pewnego czasu dość często mówimy o zjawisku starzejącego się społeczeństwa. Według danych z 2014 roku w ostatnim ćwierćwieczu liczba osób starszych wzrosła o prawie 3 mln. Co zatem oznacza zjawisko starzejącego się społeczeństwa i jakie niesie ze sobą następstwa?


Zjawisko starzejącego się społeczeństwa nie dotyczy tylko Polski. Na świecie regularnie odnotowywany jest spadek liczby urodzeń, a w większości współczesnych społeczeństw obserwuje się ich starzenie. Według prognozy Eurostatu do 2050 r. wskaźnik starości wzrośnie we wszystkich krajach, a w naszym kraju prawie dwukrotnie i wyniesie ponad 30%, co przesunie nas na 7. pozycję wśród krajów Unii o najstarszej strukturze wieku (obecnie jesteśmy jednym z najmłodszych krajów). Wraz ze wzrostem długości obserwujemy wzrost liczby osób w podeszłym wieku, co stawia tą grupę społeczną na silnej pozycji. Wiele firm i instytucji kieruje swoje produkty
i usługi, a także komunikację zauważając ich rosnące potrzeby.
Myśląc o osobach starszych warto pamiętać, że ludzie w wieku 65+ najwięcej czasu w trakcie dnia poświęcają zaspokajaniu najbardziej podstawowych potrzeb, do których należą m.in.: jedzenie, mycie, ubieranie się, a przede wszystkim – sen. Osoby te najmniej czasu przeznaczają na swoje zamiłowania i hobby,
w tym aktywność fizyczną. Z badań wynika, że jest to jedynie ok. 8 min dziennie

Dla seniorów najważniejsza jest integracja społeczna. Jest to główny powód, dla którego decydują się na zajęcia z aktywności fizycznej. Najczęściej osoby starsze mieszkają same i są to głównie kobiety, które żyją po prostu dłużej. Dzięki zajęciom fitness mogą pobyć w towarzystwie, porozmawiać z innymi i wspólnie spędzić czas, co dla nich niezwykle ważne. – mówi lek. med. Anna Plucik-Mrożek, internistka, prezes fundacji „Zaskoczeni wiekiem”.

Jak zatem skłonić seniorów do poprawy jakości ich wydłużającego się życia? Rozwiązaniem jest aktywność fizyczna, która jest nie tylko świetnym sposobem spędzenia wolnego czasu i okazją do integracji wśród seniorów. Ma ona również ogromny wpływ na cały organizm. Jeżeli jesteśmy zdrowi, ruch należy traktować jako doskonałą metodę zapobiegającą chorobom. Ponieważ jesteśmy najszybciej starzejącym się społeczeństwem Europy, bardzo ważne jest zatem utrzymanie dobrej jakości życia, czyli przedłużanie życia
w zdrowiu, a sprzyja temu regularna aktywność fizyczna.

Korzyści z aktywności fizycznej są takie same dla osób w każdym wieku. Należą do nich: poprawa wskaźnika nadciśnienia tętniczego, zmniejszenie ryzyka zawału serca
i udaru mózgu, poprawa profilu lipidowego, a także odporności na infekcje sezonowe, a nawet leczenie depresji. Oprócz tego istnieje kilka bardzo istotnych różnic, które są korzystne zwłaszcza dla seniorów. To przede wszystkim poprawa kondycji fizycznej, która zmniejsza ryzyko upadku, a co za tym idzie złamań szyjki kości udowej.

Regularne ćwiczenia sprawiają, że seniorzy są dłużej samodzielni. Sprzyjają również szybszemu powrotowi do zdrowia po urazach czy innych chorobach wymagających okresowego unieruchomienia. Ćwiczenia dla seniorów muszą być dopasowane do ich kondycji fizycznej i nastawione na obecność chorób przewlekłych
w tej grupie. – opowiada Małgorzata Perl, trenerka fitness, wiceprezes fundacji „Zaskoczeni Wiekiem”.

W starszym wieku bardziej istotne staje się zwrócenie uwagi na ograniczenia wynikające z choroby zwyrodnieniowej stawów, więc na pewno wskazane jest unikanie wyskoków, podskoków i nagłych zmian pozycji ciała, które mogą spowodować zawroty głowy z powodu większej sztywności naczyń krwionośnych u seniorów. Obciążenia treningowe też na początku są mniejsze, ćwiczenia wykonuje się bardziej płynnie, wolniej. Trener powinien być bardziej uważny – musi zwracać uwagę na samopoczucie uczestników zajęć oraz na ich ograniczenia.
Mimo ograniczeń, można w grupie seniorów przeprowadzić wszystkie rodzaje zajęć: od pilatesu po tabatę
z elementami tańca. Trening HIIT, czyli intensywny trening interwałowy, jest niezwykle lubiany przez seniorów i badania donoszą, że bardzo dobrze poprawia ich kondycję fizyczną, wydolność i pracę serca. – tłumaczy Małgorzata Perl.

Najważniejsze jest stałe monitorowanie przebiegu choroby i dopasowanie do niej odpowiednich ćwiczeń, zważywszy na wiek oraz ograniczenia układu ruchowego osób starszych.
Senior trafiający do nas na zajęcia wymaga szczególnej opieki na początku programu ćwiczeń, ponieważ jeszcze nie wierzy, że ruch może mu pomóc. Ma wątpliwości, czy da radę na zajęciach, bo przecież ledwo wchodzi po schodach, boi się reakcji grupy. Po jakimś czasie seniorzy są najlepiej zmotywowaną grupą
w klubie fitness, pilnują się nawzajem, zawsze usprawiedliwiają nieobecność na zajęciach. Grupa ćwiczących seniorów tworzy pewną społeczność, która zawsze pomaga nowym uczestnikom i wspiera się wzajemnie. To właśnie oni motywują nas, gdy spotykają nas chwile zwątpienia. Często to dzięki ich wsparciu nie poddajemy się. – dodaje Małgorzata Perl.

Artykuł powstał w ramach II edycji wydarzenia „Spacer po zdrowie – zaproś swojego lekarza!”

Katarzyna Bogacka
katarzyna.bogacka@ieleven.pl
www.ieleven.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *