ZDROWIE I URODA. Bieganie nie dla każdego

2018-06-29 3:41:02

Obiegowo panuje opinia, że bieganie jest sportem dla wszystkich, niezależnie od wieku, dotychczasowej kondycji fizycznej, chorób przewlekłych, wagi ciała oraz niezależnie od zasobności portfela


Niewątpliwie, aby biegać, nie trzeba żadnego specjalistycznego i drogiego sprzętu. Bieganie jest sportem korzystnie wpływającym na ogólny stan zdrowia, poprawiającym kondycję fizyczną, sprawność organizmu, obniżającym ciśnienie tętnicze krwi, sprzyjającym utrzymaniu prawidłowej wagi ciała, zmniejszającym ryzyko wystąpienia cukrzycy. Wydaje się więc, że bieganie jest lekiem na całe zło. Ale zastanówmy się, czy tak jest na pewno.
Wyobraźmy sobie mężczyznę ok. 45 lat, do tej pory pracującego za biurkiem w dużej korporacji, z otyłością, stwierdzoną wiele lat temu astmą, który nie był od kilkunastu lat u lekarza (ponieważ nie miał ku temu żadnego powodu). Czy taki człowiek na pewno może wystartować w Biegu Niepodległości? Od razu ciśnie się na usta odpowiedź, że nie.

DLACZEGO?
Ponieważ otyłość jest przeciwwskazaniem do biegania. Nadmierna waga za bardzo obciąża stawy, co może prowadzić do kontuzji i uszkodzeń w obrębie stawów.

U otyłego mężczyzny, który prowadził do tej pory siedzący tryb życia, kondycja fizyczna jest na bardzo niskim poziomie. Bieganie jest sportem, podczas którego godzinne spalanie kalorii waha się od 500 – 1300 kcal, co pokazuje, że jest to duży wysiłek głównie aerobowy, czyli znacznie przyspieszający tętno. Po 45 roku życia u zdrowych mężczyzn przed rozpoczęciem aktywności fizycznej powinno się wykonać badania lekarskie oraz ocenę wydolności fizycznej, najlepiej przy pomocy próby wysiłkowej.

Dodajmy, że kiedyś nasz bohater miał zdiagnozowaną astmę oskrzelową. Nie bierze teraz żadnych leków, jednak niewiele czasu spędza na świeżym powietrzu, a już na pewno nie przyspiesza mu się na dworze oddech (przecież tylko spaceruje od samochodu do biura
i z powrotem). Zimne powietrze może powodować skurcz oskrzeli, a co za tym idzie nasilać lub ujawniać ataki astmy.

CO ZATEM ZROBIĆ?
Przede wszystkim przyszli biegacze powinni sami zadbać o swoje zdrowie. Bardzo ważne jest przeprowadzanie badań profilaktycznych obejmujących podstawowe badania krwi, które mogą wykluczyć istnienie chorób przewlekłych, ale również określić czynniki ryzyka chorób przewlekłych np. serca, nadciśnienia tętniczego. Czasami są niezbędne bardziej rozszerzone badania, np. EKG, czy próba wysiłkowa, która oprócz określenia kondycji fizycznej, pomoże wykluczyć chorobę serca.

Na pewno bardzo rozsądne byłoby zaczynanie aktywności fizycznej od nornic walking, który to sport jest naprawdę dla wszystkich. Potem można uprawiać marsz naprzemiennie z bieganiem i dopiero po zmniejszeniu wagi ciała i wykonaniu badań można zaczynać prawdziwe bieganie.
ED

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *