test

HISTORIA. Wileńskie „Kondory” w obronie Modlina cz. II

2017-06-02 3:23:40

Historia działań III/5 Dywizjonu Myśliwskiego stacjonującego w Wilnie którego wojenne losy kampanii wrześniowej są związane z walkami na Froncie Północnym w ramach Armii ,,Modlin”


Kolejne dni

Drugiego dnia wojny eskadra nie wykonuje lotów – starty tylko na rozkaz dowództwa lotnictwa armii. Mechanicy naprawiają pokiereszowane poprzedniego dnia samoloty. Trzeciego września kpr. Brzeski melduje zniszczenie niemieckiego balonu obserwacyjnego w rejonie Gruduska i atak na niemiecką kawalerię. Kolejny lot wykonuje trzysamolotowy klucz, cel – zniszczenie kolejnego balonu obserwacyjnego.Po drodze spotyka niemiecką wyprawę bombową osłanianą przez myśliwce Messerschmitt Bf 109. Kpr. Bełc melduje zniszczenie jednego myśliwca. Jego samolot odnosi uszkodzenia i zostaje zakwalifikowany do remontu fabrycznego.
W kolejnym dniu kampanii samoloty eskadry osłaniają powrót wyprawy bombowej samolotów PZL P 23 B Karaś z 41 eskadry, a ppor. Bury-Burzymski z kpr. Brzeskim atakują niemiecki balon obserwacyjny, który zostaje zniszczony. Maszyna kpr. Brzeskiego zostaje uszkodzona przez niemiecką obronę przeciwlotniczą a on sam zmuszony do przymusowego lądowania w m. Baby k. Ciechanowa. Piątego września wobec możliwości zagrożenia lotniska ze strony Niemców eskadra przenosi się do Poniatowa k. Legionowa, a stamtąd następnego dnia do miejscowości Wieruchów skąd jej maszyny wykonują rozpoznanie dorzecza Bugo – Narwii. Siódmego września eskadra dostaje rozkaz do przelotu na lotnisko Kierz pod Lublinem, który zostaje wykonany następnego dnia. Ale to nie koniec styczności z Armią ,,Modlin”

Powrót na warszawski węzeł lotnisk

Eskadra dostaje rozkaz przebazowania się do Zielonki 10 września (w trakcie przelotu piloci walczą z niemieckimi bombowcami Heinkiel He-111, z których jeden w wyniku ostrzału polskich myśliwców przymusowo ląduje i ulega zniszczeniu) i wykonuje zadania rozpoznawcze oraz zadanie osłony przemarszu ciężkiego rzutu Sztabu Armii Modlin ( tracąc w ich trakcie od ognia p.lot i kontrakcji niemieckich myśliwców 2 samoloty). Z miejscowości Wielgolas eskadra odchodzi w okolice Brześcia nad Bugiem.

Podsumowanie działań

Za walki we wrześniu 1939 r. dwóm pilotom eskadry nadano order Virtutii Militarii V klasy, a trzem, w tym jednemu dwukrotnie Krzyże Walecznych. Pilotom 152 eskadry przyznaje się zniszczenie od 2 do 8 niemieckich samolotów i 2 balonów obserwacyjnych.
Na szczególne uznanie zasługuje także postawa mechaników eskadry, którzy transportowali uszkodzone niezdatne do lotu samoloty przemieszczając się na inne lotniska pomimo niedostatecznej ilości sprzętu motorowego oraz kilkukrotnie naprawili uszkodzone samoloty zakwalifikowane do remontu fabrycznego. Z szybko ewakuowanego Szpondowa po zorganizowaniu przez personel dywizjony ekipy wywozi się pozostawiony w pośpiechu sprzęt i paliwo, a po drodze już pod ogniem nieprzyjaciela uzupełnia benzynę w napotkanych polskich tankietkach które utknęły z powodu jej braku.

Jacek Jaglak
Stowarzyszenie
Legionowskich Lokatorów

Źródła: zbiory własne oraz Łukasz Łydżba Wileński III/5 Dywizjon Myśliwski wyd. VESPER 2010., Jerzy B. Cynk Polskie Lotnictwo Myśliwskie w Boju Wrześniowym wyd. AJ Press 2000, Waldemar Pawlak Polskie Eskadry w wojnie Obronnej 1939 r. wyd. WKŁ 1982.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *