GOLĄDKOWO. Książka nas łączy! – Międzynarodowy miesiąc bibliotek szkolnych
2017-10-27 9:36:30
„Kto czyta książki, żyje podwójnie”, powiedział Umberto Eco. Jednak jak wynika z badań przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową, w 2016 r. 63% respondentów nie przeczytało ani jednej książki… W dobie wirtualnych treści domowe biblioteki wydają się być passe. Dlatego tak ważne jest kształtowanie i rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci
i młodzieży. Od lat poszukiwane są metody na to, aby przekonać młodych ludzi, że czytanie książek jest świetnym sposobem spędzania wolnego czasu i doskonałą alternatywą dla ich typowych zajęć.
Zespół Szkół w Golądkowie chyba znalazł na to swój własny sposób… W ubiegłym roku szkolnym, podczas przerw międzylekcyjnych, zdarzało się, że zamiast popularnej muzyki można było usłyszeć fragmenty dzieł najwybitniejszych polskich pisarzy. We wrześniu społeczność szkoły zaznaczyła swoją obecność na mapie tegorocznego Narodowego Czytania i było to pierwsze z wielu działań upowszechniających czytelnictwo, które od tego czasu miały miejsce w golądkowskiej szkole.
Jednym ze sposobów zachęcania młodzieży do czytania są plenerowe lekcje biblioteczne. W piękny wrześniowy dzień, uczestniczyli w takiej uczniowie klasy I Szkoły Branżowej. Przeglądając interesujące ich czasopisma rolnicze i motoryzacyjne chłopcy mieli okazję przekonać się, że czytać można wszędzie.
Od października ruszyła w Zespole Szkół w Golądkowie akcja Podaruj książce drugie życie. Dotyczy pozycji nie najnowszych, zapomnianych, ale na pewno wartych uwagi. Zostały one wyeksponowane w bibliotece szkolnej w specjalnie do tego celu przygotowanym miejscu, wraz z folderem informacyjnym na ich temat. –Podaruj drugie życie książce, której dawno nikt nie czytał – a sobie tym samym stwórz okazję do przeżycia emocji, zrelaksowania się i refleksji – zachęca potencjalnych czytelników Monika Plisecka – inicjatorka akcji, nauczyciel bibliotekarz.
A specjalnie dla tych, którym do szkolnej czytelni jakoś nie po drodze KSIĄŻKI WYCHODZĄ Z BIBLIOTEKI!
To kolejna akcja, polegająca na tym, że w różnych miejscach szkoły zostały umieszczone fragmenty ciekawych książek – oczywiście znajdujących się w zbiorach biblioteki. Książkom zostały nadane numery – tytuły i autorzy pozostają tajemnicą. Prezentowane na korytarzach fragmenty mają zachęcić uczniów do odwiedzenia biblioteki i przekonania się „co było dalej lub wcześniej…”.
W taki o to sposób golądkowska biblioteka wychodzi naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata i użytkownika. Jest nowoczesna, otwarta na zmiany oraz przyjazna. Idzie z duchem czasu, dociera do odbiorców w nowy sposób, nowymi środkami i dzięki temu nie grozi jej zapomnienie.