ZE SMAKIEM. Czar dań z dyni

2018-12-09 3:30:06

Jest tak piękna, że człowiek wciąż się waha, zostawić ją na parapecie ku ozdobie czy  zetrzeć na placuszki? Nie ma dobrej odpowiedzi na to pytanie, trzeba od razu kupić dwie albo trzy.

Jadwiga Wołynik
j.wolynik@tio.com.pl

Z jednej wyczarujemy dekorację jesienną, z drugiej zrobimy zupę dyniową, a z trzeciej marynowaną dynię. Jedną z bardziej smakowitych marynat, których nie pozwalano mi jeść w dzieciństwie ze względu na ocet, była marynowana dynia. Ostro – słodka, nieco korzenna, lekko chrupiąca. Co tam zakazy, skoro z octem najbardziej mi smakowało!

Kupując dynię, należy ją postukać, kupujmy tę, która wyda pusty odgłos.

Najlepsze przyprawy to gałka muszkatołowa, kmin rzymski, imbir, miód. Dynie przeznaczone do mrożenia kroimy w łódki, obieramy ze skóry, zanurzamy na minutę we wrzątku, hartujemy w zimnej wodzie i przechowujemy w zamrażarce do 8 miesięcy.
Dziś znam tyle przepisów na to smakowite warzywo, że już dynia w occie nie jest tak kusząca. Chociaż nie powiem, sentyment do tej marynaty pozostał i chętnie się z Państwem przepisem  podzielę.

DYNIA W OCCIE
● 4 szklanki wody,
● 1 szklanka octu 10%,
● 1/2 szklanki cukru,
● płaska łyżeczka soli,
● po 2 goździki na słoik
i po kawałeczku kory
cynamonowej,
● ok 1 kg dyni
już oczyszczonej.

Pokrojoną w kostkę dynię układamy w wyparzonych słoikach, dodajemy goździki i cynamon. Podgrzewamy (nie doprowadzamy do wrzenia!) wodę z octem cukrem i solą. Zalewamy dynię. Zakręcone mocno słoiki wstawiamy do garnka (wyłożonego ścierką, aby słoiki nie popękały) z ciepłą wodą. Pasteryzujemy 10 min od momentu zagotowania się wody w garnku. Dłuższa pasteryzacja rozgotuje dynię.

PIEROŻKI Z DYNIĄ
Farsz:
● 80 dag dyni,
● 1/2 łyżeczki
otartej skórki cytrynowej,
● 1 szklanka cukru,
● 1 szklanka
przegotowanej wody,
● łyżka soku z cytryny,
● 5 goździków.

Ciasto:
● 40 dag mąki pszennej,
● 1-2 żółtka,
● 2 łyżki stopionego
klarowanego masła,
● ciepła
przegotowana woda,
● szczypta soli.

Na stolnicę wsypujemy przesianą mąkę, robimy dołek, wbijamy jajko, wlewamy masło, solimy. Wyrabiamy ciasto dolewając w/g potrzeby ciepłej wody. Gładkie elastyczne ciasto zawijamy w ściereczkę aby odpoczęło.

Z wody, cukru, soku, skórki, goździków gotujemy syrop.

Z dyniowego miąższu wycinamy łyżeczką kulki, wrzucamy je jednocześnie do syropu, gotujemy 4 min. Zostawiamy w syropie do ostygnięcia. Z rozwałkowanego ciasta wycinamy małe krążki i nakładamy kulki dyni, zlepiamy. Gotujemy, aż wypłyną na powierzchnię wody w garnku.
Podajemy je z roztopionym masełkiem lub słodkim syropem owocowym.
Znakomicie smakują też ze słodką śmietanką z odrobiną cukru pudru i cukrem waniliowym.

ZUPA DYNIOWA
● dynia ok 2 kg,
● 1 marchewka,
● 1 pietruszka,
● 2 grubsze plastry selera,
● średnia cebula,
● 2 kostki bulionu
rosołowego,
● 2 łyżki masła,
● 4 ząbki czosnku,
● 1 łyżka utartego imbiru,
● 50 ml oliwy,
● 1 łyżeczka świeżo
mielonego białego
pieprzu,
● 2 łyżeczki brązowego
cukru,
● 300ml białego niezbyt
wytrawnego wina,
● 20 dag wędzonego
boczku dobrej jakości,
● 6 kromek bagietki.

Do dekoracji kwaśna gęsta śmietana, pieczone na suchej patelni ziarna dyni, listki bazylii. Dynię i warzywa kroimy w kostkę. Rozgrzewamy oliwę, wrzucamy warzywa i imbir, pozostałe przyprawy, solimy. Smażymy 10 min dodając na końcu masło. Przekładamy całą zawartość z patelni do garnka. Dodajemy dynię, kostki bulionu, zalewamy 2 litrami wody. Gotujemy 1/2 godziny na małym ogniu. Na patelni wysmażamy boczek, tłuszcz dodajemy do zupy, płaty boczku studzimy. Kiedy warzywa będą miękkie, dodajemy wino i cukier, miksujemy. Z bułki robimy grzanki (na patelni), nacieramy je czosnkiem, kroimy na drobną kosteczkę.
Nalewamy zupę do kokilek, robimy kleks ze śmietany, posypujemy grzankami, skwarkami boczku, pestkami i listkami bazylii.

DŻEM Z DYNI I ROKITNIKA
● 650 g dyni hokkaido,
● 1 kg żelującego cukru,
● 250 ml soku
pomarańczowego,
● 100 ml niesłodzonego
soku z rokitnika,
● sok z jednej cytryny.

Miąższ dyni ścieramy na grubej tarce prosto do garnka, zasypujemy cukrem i odstawiamy na 3 godziny. Po tym czasie dodajemy sok cytrynowy i pomarańczowy. Gotujemy 4 minuty często mieszając. Dodajemy sok z rokitnika. Szybko mieszamy i wypełniamy masą wyparzone słoiki, mocno zakręcamy, odwracamy wieczkiem na dół.

Zdrowotna magia DYNI:

Działa przeciwzapalnie i antynowotworowo
Miąższ, który kryje się pod twardą skórą dyni zawiera  beta-karoten. To właśnie beta-karotenowi dynia zawdzięcza swój jaskrawożółty kolor i silne działanie przeciwzapalne. Beta-karoten to silny przeciwutleniacz, który może pomóc obniżyć ryzyko zachorowania na raka, w tym raka piersi, prostaty i płuc.
Wzmacnia nasz układ odpornościowy
Dynia jest bogata w cynk i witaminę C, które są niezbędne dla zdrowego układu odpornościowego. Kubek (245 g) gotowanej dyni zawiera ponad 11 miligramów witaminy C (19% dziennego zapotrzebowania)!

Dba o naszą skórę
Dynia jest jednym z najlepszych pokarmów dla naszej skóry. Ma mnóstwo witaminy A, witaminę C i E, wszystkie te witaminy skutecznie walczą ze zmarszczkami. Dynia to warzywo szczególnie bogate w witaminę A, która dba o młody wygląd skóry. Jeden kubek gotowanej dyni zapewnia aż 245% dziennego zapotrzebowania na witaminę A.
Idealnie nawilża naszą skórę
Dynia składa się aż w 90% wody. Warto pamiętać o odpowiednim nawilżaniu organizmu, odwodniony organizm może prowadzić do zaparć i innych problemów zdrowotnych. Jak to zrobić? Pijmy świeżo wyciskany soki z dyni i włączmy do diety produkty bogate w wodę takie jak dynia, kabaczki, patisony, cukinia, melon.
Pomaga utrzymać piękną sylwetkę
Jeden kubek gotowanej dyni (245 g) zawiera 3 g błonnika (11% dziennego zapotrzebowania na błonnik) i dostarcza tylko 49 kalorii. Jedząc dynię poczujemy się najedzeni na dłużej. Zdrowa  zupa z dyni na obiad sprawi, że zapomnimy o głodzie do wieczora!

Zwalcza pasożyty i wirusy 
Dynia zawiera alkaloidy, tzw. kukurbitacyny, które działają przeciw wirusowo i przeciw pasożytniczo. Najbogatszym źródłem są surowe pestki dyni.  Prażone w wysokiej temperaturze nasiona i orzechy tracą swoje cenne właściwości.
Pestki dyni to prawdziwy super pokarm i jeden z najlepszych pokarmów dla naszej urody.  Zawierają takie minerały jak cynk, siarkę potas, magnez i wapń. Są niezwykle bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dynia zadba o nasze piękne, zdrowe włosy i skórę. Pestki dyni z całą pewnością  też powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie. Miąższ dyni, jedzony na surowo wzmacnia organizm, zawiera potas, sód, wapń, magnez, żelazo, fosfor. Gotowaną dynię włącza się do diety przy chorobach nerek, wątroby, nadciśnieniu oraz przy zaburzeniach w przemianie materii. Jedzmy dynię na zdrowie!

J.W.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *