ZDROWIE I URODA. Aktywność fizyczna kobiet w ciąży

2018-07-04 1:46:16

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży stają się coraz bardziej modne. Niektóre kobiety regularnie uczęszczają na siłownie, biegają, chodzą na fitness, a niektóre zaczynają myśleć o aktywności dopiero w ciąży


1) Czy fizjologiczna prawidłowo rozwijająca się ciąża jest przeciwwskazaniem do aktywności fizycznej,

Oczywiście, że nie!
Jeżeli nie mamy lekarskich przeciwwskazań do aktywności w ciąży to naprawdę ruszajmy się. Płyną z tego same plusy, dla nas, dla dziecka, nie wspominając o aprobacie naszego partnera. Jeżeli kobiety źle się czują przez całą ciążę lub nie mogą ćwiczyć to pozostają spacery. Dla dotlenienia siebie i dzidziusia, dla zdrowszej cery, dla lepszego samopoczucia, dla własnej radości. Oczywiście wszystko z umiarem!Fizjologiczna ciąża jest jednak jak najbardziej wskazaniem do rozpoczęcia odpowiednich ćwiczeń, przy czym specjalistyczne zajęcia zazwyczaj zaczynają się dopiero od 12 tygodnia ciąży, gdy ryzyko niedorozwoju lub poronienia płodu jest znacznie niższe. Należy jednak pamiętać, iż ciąża jest stanem zmieniającym się w sposób dynamiczny i lekarz przy każdej wizycie powinien stwierdzić od nowa brak przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń.

2) Przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń w ciąży

Przed rozpoczęciem każdej formy aktywności fizycznej w pierwszej kolejności należy skonsultować swoje zamiary z lekarzem prowadzącym. Praktycznie wszelkie zaburzenia i nieprawidłowości w przebiegu ciąży są przeciwwskazaniem do obciążania ciężarnej dodatkowym wysiłkiem fizycznym. Zwłaszcza gdy istnieje ryzyko wcześniejszego porodu (np. skracająca się szyjka macicy, skurcze, krwawienia), należy natychmiast zaprzestać jakiejkolwiek formy aktywności, w tych przypadkach zazwyczaj zaleca się kobietom tzw. rygor łóżkowy:
Nadciśnienie tętnicze indukowane ciążą, krwawienia w przebiegu ciąży, niewydolność ciśnieniowo-szyjkowa, ciężkie postacie gestozy ciążowej (rzucawki), wielowodzie, małowodzie, ciąża bliźniacza, niedokrwistość ciężarnych dużego stopnia, przedwczesna czynność skurczowa, choroby serca związane z wydolnością matki, choroby nerek z nadciśnieniem i zaburzeniami funkcji, ciężka hipotrofia płodu, infekcje i przeziębienia przebiegające z gorączką.

3) Dlaczego kobiety w ciąży powinny być aktywne

Wiele kobiet, nawet w ciąży o przebiegu fizjologicznym, boryka się z różnymi problemami.
– Często pojawią się obrzęki i kurcze w obrębie kończyn dolnych,
– dochodzi także do stopniowego rozluźniania się więzadeł w obrębie miednicy i kręgosłupa.
– Rozwijająca się ciąża wpływa także na zmianę postawy ciała – środek ciężkości przesuwa się do przodu, a kobieta chcąc to kompensować odchyla się do tyłu.
– Swoje ustawienia zmienia także miednica, która ustawia się w przodopochyleniu co niekorzystnie wpływa na odcinek lędźwiowy kręgosłupa (wzmożone napięcie, dolegliwości bólowe).
– Równie ważnym problemem jest narastające rozciągnięcie mięśni w obrębie brzucha.

W związku z tak licznymi zmianami jakie mają miejsce w przebiegu ciąży, ważnym aspektem jest odpowiednio dobrana aktywność, która jest ukierunkowana na poprawę statyki ciała.

4) Korzyści płynące z aktywności fizycznej w ciąży

Należy zwrócić przede wszystkim uwagę na fakt, iż promowanie aktywności fizycznej w trakcie ciąży nie ma na celu uzyskania przez ciężarne sportowej, szczupłej sylwetki, powszechnie wiadomo wszakże, iż odchudzanie w ciąży jest niedozwolone i może zagrażać życiu płodu.
Uprawianie sportu ( aktywność fizyczna) w ciąży służy więc głównie :
– przygotowaniu kobiety do znacznego wysiłku jakim jest poród naturalny. Fizjologiczne rozwiązanie ciąży jest najlepsze zarówno dla matki jak i dla dziecka. Dla zdrowej kobiety poród siłami natury nie niesie ryzyka powikłań, a odpowiednio przygotowana do tego matka ma szansę przeżyć go w sposób możliwie łatwy i nietraumatyczny.
– skrócenie czasu porodu. Jest to możliwe dzięki – utrzymaniu lub zwiększeniu wydolności krążeniowo – oddechowej, a także zwiększeniu siły mięśniowej i ruchomości stawów.
– łagodzenie dolegliwości ciążowych lub nawet zapobieganie ich powstawaniu jest także logicznym następstwem tych pozytywnych zmian.
– znaczne skrócenie czasu regeneracji poporodowej
– zapobieganie występowaniu depresji poporodowej, za które odpowiedzialne jest lepsze samopoczuciu mam, które są w formie i miały ułatwiony poród w porównaniu z kobietami niećwiczącymi.
– Regularna aktywność fizyczna w zależności od wybranej formy może także oczywiście wpływać na kontrolę wzrostu masy ciała, zapobiegając nadmiernemu jej przyrostowi

5) Jakie aktywności sportowe sprzyjają kobietom w ciąży a jakich unikać.

Najlepsze w ciąży są spacery, pływanie (najlepiej na pływalni z ozonowaną wodą), gimnastyka ogólną, joga, zdrowy kręgosłup, Fitness Medyczny, specjalistyczne zajęcia przeznaczone dla kobiet ciężarnych. Co jest przeciwwskazane: nagłe dynamiczne, zmiany tempa, podskoki, wibracje, ćwiczenia siłowe, duży wysiłek i dyscypliny urazowe jak: lekkoatletyka, jazda na rowerze, sporty kontaktowe, jazda konna i inne. Zakazane są wszelkie sporty ekstremalne.

Warto wybrać placówkę wyspecjalizowaną w treningu medycznym, gdzie dzięki kompleksowemu podejściu lekarza, trenera/fizjoterapeuty, dietetyka, można w profesjonalny sposób zadbać o swoje zdrowie i kondycje psychofizyczną.

Każda, nawet najmniejsza dawka ruchu poprawia nastrój, zmniejsza poziom lęku. Serdecznie zapraszam do aktywności fizycznej, aby ten magiczny czas, nie zawsze łatwy, można było przejść świadomie i w przyjemny sposób.

mgr Joanna
Zabłocka-Leonowicz (fizjoterapeutka)

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *