TESTUJEMY ROBOTA

2017-12-07 6:34:43

Jest nieduży, ma przyjazną powierzchowność i wkrótce może stać się prawdziwym celebrytą. Robot Photon wprowadził się właśnie do laboratorium robotycznego Centrum Nauki Kopernik. Tu zostanie poddany różnorodnym testom. Szczegółowym i wymyślnym, bowiem w role testerów wcielą się młodzi uczestnicy zajęć laboratoryjnych

To oni sprawdzą, czy robot łatwo się uruchamia, co potrafi, na jak długo wciąga w zabawę. Opinie i pomysły modernizacyjne trafią do twórców Photona i pomogą w udoskonalaniu robota.

Photon w rękach testerów

Photon ma towarzyszyć dziecku w uczeniu się podstaw programowania, logicznego myślenia, szybkiego podejmowania decyzji, rozwijania pamięci. Został zaprojektowany tak, by mógł się dopasowywać do tempa rozwoju dziecka. Wysoką interaktywność z otoczeniem i użytkownikami zapewniają mu różnorodne czujniki – dotyku, światła, odległości. Robot potrafi poruszać się, omijać przeszkody i mówić, a nawet śpiewać. Dzięki specjalnej aplikacji dzieci rozwiązują kolejne zadania i odblokowują nowe umiejętności Photona. W ten sposób uczy się on razem ze swoim właścicielem.
Robot został stworzony przez studentów Politechniki Białostockiej, dzięki funduszom z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Teraz trafił do Centrum Nauki Kopernik, gdzie przetestują go uczestnicy weekendowych zajęć w laboratorium robotycznym. Młodzi testerzy rozpoczną swoją przygodę z Photonem już 2 grudnia. Nie bez powodu zajęcia nazywają się Error. Dzieci będą szukać błędów w działaniu robota, oceniać instrukcję, badać intuicyjność aplikacji i aktywność czujników. Sprawdzą, czy wszystko działa zgodnie z założeniami. Na koniec przygotują własny raport. Tak pracują zawodowi testerzy sprzętu – wychwytują błędy, by je wyeliminować i zapobiec przyszłym awariom.


Do testowania Photona zapraszamy wszystkich chętnych, którzy ukończyli 9 lat. Wystarczy wybrać się na weekendowe minilaby w laboratorium robotycznym Kopernika, które trwać będą do końca czerwca 2018 r.

Robot rodzinny

Testy w laboratorium to nie wszystko. Już w styczniu 2018 r. rozpocznie się projekt badawczy, w którym udział weźmie 40 rodzin. Dostaną one Photona na miesiąc do domów. Badanie pomoże określić „żywotność” robota oraz sposób i dynamikę jego użytkowania w warunkach domowych. Jakie warunki są potrzebne, by optymalnie wykorzystać potencjał robota? Jak używają go dzieci w różnych momentach rozwojowych i z różnymi umiejętnościami? Czy zaangażowanie opiekuna i warunki domowe wpływają na charakter zabawy? Poszukamy odpowiedzi na te pytania i stworzymy „instrukcję” dla dorosłych opiekunów. Dzięki niej rodzice, nauczyciele i edukatorzy dowiedzą się, w jaki sposób zwiększyć dostępność robota.
By rodzina mogła wziąć udział w badaniu, jej członkiem musi być dziecko w wieku 6 – 12 lat. Informacje o rekrutacji wkrótce pojawią się na www.kopernik.org.pl

Kopernik bada zabawki

Photon to pierwszy produkt edukacyjny, którego testowaniem zajmie się Centrum Nauki Kopernik. W Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego takie badania będą prowadzone na większą skalę.


Najmłodsze pokolenie dzisiejszych uczniów będzie w przyszłości pracować w środowisku zdominowanym przez nowe technologie. Już teraz programowanie i umiejętność myślenia algorytmicznego są kluczowymi kompetencjami na rynku pracy. Dlatego w szerokiej ofercie rozwiązań edukacyjnych znajduje się coraz więcej produktów do nauki programowania, przeznaczonych dla coraz młodszej grupy odbiorców. Badania potwierdzają, że pierwsze pozytywne doświadczenia związane z nauką programowania, owocują większym zainteresowaniem tą tematyką w szkole, w warunkach edukacji formalnej. Pytanie brzmi, w jakim stopniu dostępne na rynku produkty – roboty uczące się, programy edukacyjne, gry, umieją… uczyć.
W Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego będziemy m.in. oceniać dostępność produktów edukacyjnych dla odbiorców. Dostępność rozumiemy jako uniwersalność dla różnych użytkowników. Wiemy, że potencjał edukacyjny produktu jest wykorzystywany w różnym stopniu w zależności od kompetencji i cech użytkownika. W przypadku większości zabawek i produktów kierowanych do dzieci, powszechnie stosowanym kryterium dostępności jest najczęściej wiek. Poza wymogami bezpieczeństwa, to on sugeruje na jakim poziomie rozwojowym powinien być użytkownik. U dzieci w tym samym wieku potrafią jednak występować ogromne różnice w umiejętnościach. Może powinniśmy więc poszukać bardziej czułych kryteriów?

NOWE MINILABY
Minilaby to zajęcia w laboratorium biologicznym, chemicznym, fizycznym i pracowni robotycznej Kopernika. Trwają 45 minut, kosztują 9 zł i można wziąć w nich udział już od 9. roku życia (dzieci 9-13 lat z dorosłym opiekunem, który też musi mieć bilet). Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele.
Od 2 grudnia ruszają nowe scenariusze! W biologii poznasz fakty i obalisz mity dotyczące witaminy C. Chemia przygotowała ogniste eksperymenty z komponentami powietrza, a fizyka – lotniczą przygodę. W laboratorium robotycznym przetestujesz robota Photona.
Informacje i bilety: www.kopernik.org.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *