Spacer jest najlepszym lekiem człowieka (Hipokrates)

2017-04-29 4:58:05

O tym, co wpływa korzystnie na nasze zdrowie, mówił już ponad 2400 lat temu starożytny grecki lekarz, nazywany „Ojcem medycyny” – Hipokrates: „Spacer jest najlepszym lekiem człowieka”. W Polsce od 2 lat hołd tej aktywności fizycznej jest oddawany w ramach marszu „Spacer po zdrowie – zaproś swojego lekarza!”, organizowanego przez Fundację Zaskoczeni Wiekiem.


Z nastaniem wiosny każdy szuka pretekstu do wyjścia na spacer. I nie ważne, czy wyjdziemy po symboliczne „bułki do sklepu”, czy szukamy wytchnienia w leśnej głuszy. Świeże powietrze sprawia, że nasz organizm się dotlenia, a uśpione zimowym marazmem endorfiny uwalniają się z każdym krokiem.  The Harvard Nurses’ Health Study, badający zwyczaje ponad 200 000 kobiet przez 30 lat, udowodnił, że średnio 30 min marszu dziennie zmniejsza ryzyko chorób serca, udaru, cukrzycy o 30 -40%, a raka piersi o ok. 20 – 30%. To tylko dowodzi, jak w prosty i nieinwazyjny sposób możemy zadbać o swoje zdrowie.

_DSC4371Często wyjście z domu jest dla nas dużo korzystniejsze niż przyjmowanie modnych suplementów i witamin. Nawet z ich pomocą, zamykając się w domu nie możemy dostarczyć organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D, która odpowiedzialna jest za wytwarzanie dopaminy, a ta znowu chroni nas przed stanami depresyjnymi i w konsekwencji samą depresją.

W walce o zdrowie poprzez aktywność fizyczną stanęły założycielki Fundacji Zaskoczeni Wiekiem, która w tym roku organizuje już drugą edycję „Spaceru po zdrowie – zaproś swojego lekarza!”. Fundacja działa w ramach Exercise is Medicine, która promuje leczenie aktywnością fizyczną. „Spacer po zdrowie” zrzesza setki uczestników w każdym wieku, którzy wspólnie przemierzają zaplanowany dystans.

_DSC4196 Pierwsza edycja Spaceru pokazała nam, jak ważne to jest wydarzenie, ile dało ludziom radości, odwagi do zmiany życia. Najstarsza uczestniczka Spaceru ma teraz 84 lata i przeszła cały dystans, który zajął jej ok. 45 min, ale skoro zaczęła- musiała skończyć. To daje siłę do dalszego działania. W Spacerze uczestniczyli starsi, młodsi, dzieci, zwierzęta, elegancko ubrani, sportowo i przebrani za różne dziwne stworzenia. Udało nam się stworzyć bardzo przyjazną, ciepłą atmosferę. Dlatego zdecydowałyśmy się na kolejną edycję Spaceru po Zdrowie – mówi Anna Plucik–Mrożek, internistka, prezes Fundacji Zaskoczeni Wiekiem.

Chodzenie ok. 8 km tygodniowo zwiększa objętość mózgu i zmniejsza problemy z pamięcią u osób z łagodnym otępieniem i chorobą Alzheimera, jak również zwiększa objętość hipokampa, części mózgu odpowiedzialnej za przenoszenie informacji, o ok. 2%. U osób dojrzałych bez problemów z pamięcią, a prowadzących siedzący tryb życia, objętość hipokampa zmniejsza się o ok. 1 -2% w ciągu roku. Na podstawie badań University of Illinois wiemy, że 40 min marszu w badaniach obrazowych mózgu po roku regularnych spacerów, wykazało większą siatkę połączeń u osób po 65 roku życia.

I choć dla wielu doskonałym wytłumaczeniem jest brak ruchu w związku z bolącymi stawami i kościami, okazuje się, że spacer również ma zbawienny wpływ na zdrowy układ kostny i stawowy. Silniejsze mięśnie pomagają utrzymać kości w trakcie upadków, chodzenie poprawia również równowagę, co zmniejsza ryzyko upadków. The Nurses’ Health Study odkryło, że kobiety, które chodziły ok 35 min dziennie miały o 41% mniejsze ryzyko złamania szyjki kości udowej w porównaniu z kobietami prowadzącymi siedzący tryb życia.

Jednak spacer ma świetne działanie u pacjentów z chorobami przewlekłymi.

Zawsze działamy zgodnie z najlepszą wiedzą medyczną i wiemy, że spacer jest najprostszą i najbezpieczniejszą formą ruchu, dlatego może go uprawiać każdy niezależnie od obecności chorób przewlekłych. Wiemy jak ważny jest ruch w życiu każdego człowieka, jak ważne jest przeciwdziałanie siedzącemu stylowi życia, który jest czwartą przyczyną zgonów na świecie według WHO– mówi prezes Fundacji Zaskoczeni Wiekiem.

_DSC4203Tylko 30 min marszu dziennie zmniejsza ryzyko zgonu z powodu chorób serca o 35%. Wystarczy przejść w ciągu 30 min ok. 1,5 km aby cieszyć się mniejszym ryzykiem zgonu. Jeżeli idziemy szybciej – 1,5 km w ciągu 20 min, wystarczy chodzić 15 min dziennie. Magiczne 30min sprzyja również obniżeniu ciśnienia tętniczego. Oczywiście im dalej i szybciej tym lepiej.

Spacer chroni również przed rakiem piersi – ponad 70 obserwacyjnych badań wykazało, że kobiety aktywne fizycznie mają mniejsze ryzyko zachorowania na raka piersi. W 2013 roku badanie American Cancer Society przeprowadzone na 70 000 kobiet wykazało, że kobiety, które chodzą co najmniej 7 godzin tygodniowo mają mniejsze o 14% ryzyko zachorowania na raka piersi, niż kobiety chodzące mniej niż 3 godziny tygodniowo. W trakcie leczenia raka piersi spacer zmniejsza objawy uboczne terapii  o ok. 40% i znacznie poprawia jakość życia. Regularny spacer zmniejsza również ryzyko nawrotu raka po leczeniu o ok. 50%.

Mimo tak znaczących badań, wiele osób dalej szuka odpowiedniej wymówki, by w ogóle wyjść z domu. Dla pacjentów doskonałym wytłumaczeniem dla braku ruchu jest ich stan zdrowia. A właśnie choroby przewlekłe powinny być tym głównym motorem napędowym, który wypchnie nas z domu.

Pierwsza edycja pokazała nam, że jest taka potrzeba społeczna, że spacer daje ludziom mnóstwo radości. Jednocześnie wiemy, jak jeszcze dużo jest do zrobienia, ilu ludzi nadal boi się wyjść z domu, myśląc, że są zbyt chorzy. Poza tym mamy wsparcie instytucji promujących zdrowy styl życia (Ministerstwo Zdrowia, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Miasto Stołeczne Warszawa) i wiemy, że między innymi dzięki nim możemy szerzyć nasze idee, aby docierały do jak najszerszego grona odbiorców. – mówi Anna Plucik – Mrożek.

Rzeczywiście zdrowotne działanie aktywności fizycznej jest coraz powszechniej zauważane przez lekarzy i ekspertów z różnych instytucji Państwowych, zajmujących się zdrowiem. Fakt, że „Spacer po zdrowie – zaproś swojego lekarza!” odbywa się pod patronatem Ministerstwa Zdrowia pokazuje, jak ważne jest kładzenie nacisku na ruch w każdym wieku. Nie jest to jednak wiedza najnowsza, bo przecież ludzie na całym świecie od dawna chodzą, maszerują i biegają.

Jeszcze 150 lat temu marsz był podstawowym sposobem przemieszczania się. Był nierozerwalnie związany z każdym dniem życia ludzi od początku ich istnienia na Ziemi. Co może być bardziej naturalnego dla człowieka, jak nie spacer czy marsz? W tych zmotoryzowanych czasach zapominamy o najprostszym sposobie przemieszczania się, musimy mieć aplikację w smartphonie, żeby chodzić. To kolejna niezwykle ważna przyczyna II edycji Spaceru po Zdrowie – wracajmy do naturalnych metod przemieszczania się najczęściej jak możemy – przyniesie nam to tylko korzyści. Korzyści dla stanu zdrowia, ale również korzyści społeczne, ponieważ spacerować można w towarzystwie, w trakcie spaceru można swobodnie rozmawiać, a więc zacieśniać więzi społeczne z rodziną, dziećmi, przyjaciółmi – mówi Anna Plucik-Mrożek organizatorka „Spaceru po zdrowie – zaproś swojego lekarza!”.

_DSC4104Od urodzenia wiemy, jak to robić – stawiamy stopę przed stopą i już idziemy! Nie trzeba się niczego uczyć. Nie potrzeba żadnego specjalnego wyposażenia – wystarczą wygodne buty!

A jeśli szukacie odpowiedniego towarzystwa do aktywnego marszu, koniecznie przyjdźcie 7 maja na warszawskie Błonie, by wspólnie przejść „Spacer po zdrowie”.

Rejestracji możecie dokonać na:
https://online.datasport.pl/zapisy/portal/zawody.php?zawody=2995

Spacer_plakat_Legionowo B2

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *