KULTURA. Wiosna w Szkole Sapere Aude

2021-04-13 2:46:47

Ewa Standyło, Beztroska, olej na płótnie 50x70cm, 2019 r

Wystawa prac plastycznych Ewy Standyło zatytułowana Symbole wiosny zawitała w Galerii Edukacyjnej Szkoły Podstawowej Sapere Aude w Rajszewie


Autorka prac plastycznych jest członkiem Mazowieckiego Związku Artystów Sztuk Pięknych w Ciechanowie. Należy do Klubu SAP – ART przy Oddziale Ciechanowskim Stowarzyszenia Autorów Polskich. Warsztat malarski doskonali pod okiem malarki Joanny Rodowicz. Prawdziwym wyzwaniem jest członkostwo w Mazowieckim Związku Artystów Sztuk Pięknych z siedzibą w Ciechanowie. Od 2020r. pełni funkcję sekretarza tego stowarzyszenia. Czynnie uczestniczy w licznych plenerach, wernisażach, spotkaniach organizowanych przez stowarzyszenie. W czasie tych spotkań może pogłębiać swoją wiedzę o sztuce i malarstwie.

Uwielbia obcować z naturą. Częste spacery, wędrówki po lasach, łąkach, polach, parkach Mazowsza pobudzają wyobraźnię, dają sposobność do przemyśleń i zadumy. Przyroda, barwny i ciekawy świat, radość życia daje jej motywacje do malowania.

Malując łąki pełne kwiatów, szemrzące strumienie, majestatyczne łabędzie płynące po tafli jeziora, wiele innych wspaniałych zjawisk, może zatrzymać je dla siebie. Maluje pejzaże Mazowsza, Bieszczad utrwalając nastrój i piękno chwili w różnych porach roku.

Stosuje różne formy sztuki: akryl, olej, pastel olejna, pastel sucha, akwarela.

Jej ulubione techniki to akwarela i pastel sucha. Pozwalają zatrzymać na papierze to co delikatne, kruche, przemijające. Uczą dostrzegać piękno w zwyczajnych rzeczach.

W scenach symbolicznych obrazy malowane akrylem, olejem ukazują kwintesencję życia i skłaniają do refleksji. Z sentymentu do czasów dzieciństwa, wspomnień, różnych pozytywnych emocji, zdjęć łączy czarno – białe barwy z kolorowymi akcentami.

Obrazy prezentowane na wystawie w Galerii Edukacyjnej wykonane są w technice: akwareli, pasteli suchej i olejnej oraz malarstwa akrylowego i olejnego.
Zapraszamy na wywiad przeprowadzony przez Roberta Żbikowskiego w kwietniu tego roku z artystką Ewą Standyło:

Ewa Standyło, Kwiat paproci , olej na płótnie 60×60 cm, 2020 r

Robert Żbikowski (R.Ż.): Ewa, jak zaczęła się Twoja przygoda z malowaniem?

Ewa Standyło (E.S.): Malowanie było zawsze moim marzeniem. Po przejściu na emeryturę postanowiłam je spełniać. Zaczęłam pogłębiać swoją wiedzę o sztuce i technikach malarskich. Pierwsze moje prace techniką akrylu powstały w zaciszu domowym. Tematyką tych prac była martwa natura. Inspiracją do malowania stały się przedmioty codziennego użytku, kwiaty i owoce z mojego ogrodu.

R.Ż.: Wiele lat przepracowałaś w szkole jako nauczycielka, czy te doświadczenia przekładają się na Twoją twórczość?

E.S.: Pracując w szkole podstawowej jako nauczyciel dodatkowo oprócz zajęć prowadziłam kółko plastyczne, konkursy, wystawy szkolne i pozaszkolne. Ci najmłodsi artyści nauczyli mnie dostrzegać piękno w małych i prostych rzeczach. Te doświadczenia pomagają mi wyrażać swoje myśli i emocje, szczególnie te pozytywne, w tym co tworzę.

Ewa Standyło, Mostek, pastela sucha 28×19 cm, 2019 r

R.Ż.: Jesteś osobą aktywną, wspierasz rodzinę, tworzysz obrazy i jesteś Sekretarzem Mazowieckiego Związku Artystów Sztuk Pięknych. Jak na to wszystko znajdujesz czas ?

E.S.: Staram się być osobą zorganizowaną i aktywną społecznie. Nie pracuję zawodowo więc mam sporo czasu dla innych: rodziny, przyjaciół. Uważam, że nie jest to czas stracony. Cieszę się, że mogę zrobić coś dobrego dla siebie i stowarzyszenia. Malowanie obrazów przedłuża i ubogaca moje życie.

R.Ż.: Na wystawie „Symbole wiosny” prezentujesz prace w różnych technikach wykonania. Czy masz swoją ulubiona technikę ?

E.S.: Swoje obrazy maluję w różnych technikach w zależności od tematyki i warunków. Pierwsze moje prace wykonywałam akrylem i olejem. Później zaczęłam malować akwarelą, a od niedawna maluję pastel suchą i pastel olejną. Moja ulubiona technika to akwarela i pastel sucha. Akwarele choć z pozoru delikatne i lekkie potrafią zachwycić swoją unikalnością. Również pastel sucha daje piękne efekty, delikatne pastelowe kolory, a tworzone nimi prace mają niepowtarzalny charakter.

Ewa Standyło, Rzeczka, akwarela 17x23cm, 2020 r

R.Ż.: Twoje prace są jak marzenia, mam takie wrażenie jakbyś poszukiwała tematów z dzieciństwa. Czy będąc dzieckiem rysowałaś i malowałaś?

E.S.: W dzieciństwie często brałam do ręki kredki ołówkowe, farby plakatowe i malowałam różne otaczające mnie przedmioty, rośliny, zwierzęta. Jako przedmiot dodatkowy na maturze w liceum ogólnokształcącym wybrałam plastykę. Obecnie często lubię wracać do wspomnień z dzieciństwa, szukam starych zdjęć czarno-białych i z lekkim uśmiechem na twarzy myślę o minionych latach. Są one dla mnie bardzo szczególne… Dzieciństwo kojarzy mi się z wędrowaniem wśród pól, lasów, leżeniem na trawie, zabawą w piłkę, latawcem, balonem. W swoich pracach staram się ukazać beztroskę, radość, miłość, bezpieczeństwo jaką jest przepełnione dzieciństwo.

R.Ż.: Namalowałaś dużo prac, która z nich jest Twoją ulubioną?

E.S.: Mam cykl prac związanych z dzieciństwem. Ulubioną moją pracą jest obraz rozpoczynający ten cykl malowany olejem „Radość”. Pracę namalowałam w czarno białych barwach, a niektóre elementy są kolorowe co podkreśla ich znaczenie. Dom w kolorze pomarańczowym to symbol szczęścia, bezpieczeństwa, miejsca na ziemi. Biegnąca dziewczynka w stronę domu w różowej sukience podkreśla ekspresję radości. Kwiaty są symbolem piękna, niewinności, nadziei. Łąka zalana słońcem jest metaforą nieograniczonej przestrzeni. Patrząc na ten obraz czuję spokój i radość. Obraz ten jest w kolekcji prywatnej.

Ewa Standyło, Tam gdzie nenufary, Akryl na płotnie 50x70cm, 2019 r

R.Ż.: Czy można zamówić obraz u Ciebie?

E.S.: Znajomi, przyjaciele mają w swojej kolekcji moje obrazy. Swoje obrazy przekazuję na cele charytatywne i sprzedaję do różnych instytucji. Chętnie maluję obrazy na zamówienie. Wystawa Ewy Standyło jest pretekstem do rozmowy nad symboliką prezentowaną w malarstwie. Uczniowie w szkole Sapere Aude mają możliwość obcowania ze sztuką i poszukiwania ukrytych znaczeń jakich wiele w twórczości Ewy Standyło. Na zajęciach z plastyki podejmowane są tematy symbolizmu oraz na języku polskim uczniowie mogą odnaleźć podobne treści w literaturze.
Anna Mieszkian dyrektor szkoły Sapere Aude jest nauczycielką języka polskiego i przygotowała program dydaktyczny, zainspirowany wystawą „Symbole wiosny”. Ze względu na swoją uniwersalność wiosna może przybierać wiele znaczeń, często symbolicznych, niejednoznacznych. Pojawia się w każdej dziedzinie sztuki – u malarzy, pisarzy, poetów, w muzyce. Dla wielu pisarzy jest symbolem ożywienia, narodzin – w ujęciu dosłownym, czy symbolicznego odrodzenia narodu polskiego jak w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, gdzie staje się też zapowiedzią wolności, wyzwolenia, radości. To będzie też wiosna w życiu i wiosna w przyrodzie u Schulza w Sanatorium pod Klepsydrą, czyli czas odkryć i stwarzania, w którym odbywa się powoływanie do ponownego życia minionych wydarzeń. Wiosnę jako początek nowego rytmu, jednej z pór roku, która jak pozostałe, determinuje życie człowieka, cudownie opisuje Reymont w Chłopach. W poezji może stać się inspiracją do przeżywania w pełnej sile emocji pozytywnych – miłości, jak w Serenadzie Asnyka, ale i może oscylować wokół odczuć trudnych – smutku, samotności, odrzucenia, bólu i rozpaczy, jak u Franciszka Karpińskiego w wierszu Do Justyny. Tęskność na wiosnę. Będzie ona inspiracją dla Tuwima, Przybosia, Poświatowskiej, Staffa, Leśmiana, Miłosza i wielu innych. Będą o niej śpiewać Niemen, Grechuta, Skaldowie. Te tak różnorodne spojrzenia, symbole i przejawy wiosny w literaturze warto oddać dzieciom, np. za pomocą metod projektowych, żeby inspirować i uświadamiać, że nasza różnorodność widzenia, odczuwania i poznania jest cechą immanentną świata, w którym dorastają.
Tak o pracy w szkole i o specjalnie przygotowanych programach dla uczniów mówi dyrektor Anna Mieszkian:

Szkoła spełnia swoje zadanie tylko wtedy, kiedy jako zespół ludzi połączonych pasją do uczenia dzieci, wspomagania ich w rozwoju potrafi zaoferować to wszystko w sposób dostosowany do potrzeb tych dzieci, do ich możliwości. Każde dziecko jest inne, ma inną wrażliwość, inne wyzwania, inne spojrzenie na świat. Naszym zadaniem jest zainspirować każdego, każdemu dać coś cennego w obszarze szeroko pojętego uczenia się, z czym będzie mogło pójść w świat. Nie jest to łatwe zadanie. Dlatego szalenie ważne jest, żeby nasze bycie z uczniami było uważne, pełne przestrzeni dla każdego, życzliwości, dawało szansę na korzystanie z różnych metod pracy, pobudzało nie tylko „podstawą programową”, ale wieloma tekstami kultury, nauką, która przed wszystkim ma swoje odniesienie do codzienności, którą w tej codzienności dzieci mogą odnaleźć, która będzie rozwijała ich umiejętności takie, jak otwartość, samodzielność, asertywność, uczciwość, realizacja planów, ciekawość, odpowiedzialność za własny proces uczenia się, kreatywność, szacunek do różnic, współpracę, koncentrowanie się na rozwiązaniach, czy komunikację opartą na szacunku.

Ewa Standyło, Tęsknota, Akryl na płotnie 80×100 cm, 2019 r

Dlatego wprowadzamy różne metody pracy – oparte na naszym innowacyjnym projekcie Auders Brainstorming, na wykorzystywaniu wielorakich, w tym projektowych metod pracy, na Ocenianiu Kształtującym, na pracy w duchu Pozytywnej Dyscypliny, na możliwości pracy w oparciu o wybory dokonywane przez dzieci. Dlatego mamy dla młodszych, oprócz zajęć z podstawy programowej szeroki wachlarz zajęć pozalekcyjnych wzbudzających ciekawość odkrywania świata, rozwijających pasje, inspirujących do rozwoju w obszarze umiejętności uczenia się, np. Kangur Matematyczny, Klub Młodego Czytelnika, Koło naukowe, teatralne, plastyczne, szachowe, muzyczne, kulturowo – językowe, sportowe, polonistyczne, historyczne, przyrodniczo – geograficzne i wiele innych.

Redakcja Anna Mieszkian
i Robert Żbikowski
Zapraszamy
na dni otwarte
szkoły Sapere Aude
i zapoznanie się z Twórczością
Ewy Standyło:
godz. 15.00-19.00, 14.04.2021, Rajszew, ul. Modlińska 75,
05-110 Jabłonna

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *