BUDUJEMY PRACOWNIĘ PRZEWROTU KOPERNIKAŃSKIEGO

2017-07-13 8:33:51

Siedziba Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego (PPK) nabiera kształtów! Konkurs na koncepcję architektoniczną nowego budynku Kopernika wygrała wrocławska pracownia Heinle, Wischer und Partner Architekci Sp. z o. o., kierowana przez Edzarda Schultza i Annę Stryszewską – Słońską.

Sąd konkursowy pod przewodnictwem Jerzego Grochulskiego tak uzasadnia wybór:
„Autorom pracy przyznano I nagrodę za właściwe odniesienie się do budynku w zakresie kontynuacji linii zabudowy, prawidłowe uzupełnienie tkanki urbanistycznej w obszarze opracowania konkursowego oraz prawidłowe wytworzenie pierzei ulicy Wybrzeże Kościuszkowskie. Wykreowano prostą i elegancką w formie bryłę budynku z ukształtowanymi w niej podcieniami w narożnikach od strony północnej i południowej. Autorzy pracy zaproponowali odniesienie się do relacji pomiędzy istniejącym budynkiem Centrum Nauki Kopernik a projektowanym budynkiem Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego, polegające na poszukiwaniu indywidualnych środków wyrazu wynikających z planowanych w obiekcie przyszłych działań i jego funkcji.”

Zwycięzca otrzymał nagrodę wysokości 50 tys. zł. W najbliższym czasie podpisze umowę na realizację projektu budowlanego i wykonawczego. Prace projektowe powinny być wykonane w technologii BIM i zakończone w kwietniu 2018 r. W tym samym roku ogłosimy przetarg na generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie ukończenie budowy do końca 2020 r.

INTERDYSCYPLINARNE CENTRUM B+R

PPK będzie interdyscyplinarnym i międzysektorowym ośrodkiem badawczo-rozwojowym w dziedzinie edukacji (tzw. learning studies). Połączy badania z zakresu antropologii, edukacji, psychologii i socjologii oraz nowych technologii i nauk inżynieryjnych, by na kanwie zdobytej wiedzy tworzyć prototypy i innowacyjne rozwiązania edukacyjne, wspierające rozwój kompetencji kluczowych w 21. wieku.

Główne założenia badawcze PPK to:

– orientacja na zastosowanie
Intensywna współpraca naukowców, badaczy i praktyków (nauczycieli, designerów, konstruktorów) i wykorzystanie bezpośrednich relacji z użytkownikami narzędzi edukacyjnych służą uzyskaniu wiedzy, która pozwoli rozwiązać realne problemy
i wyzwania.
– orientacja na rozwój
Tworzenie prototypów i produktów, które rozwijają i inspirują rynek edukacyjny w Polsce.
– multidyscyplinarność
Wykorzystanie metodologii, doświadczeń i osiągnięć różnych dyscyplin naukowych w celu efektywnego rozwiązywania problemów i podejmowania wyzwań.

NOWY BUDYNEK NAD WISŁĄ

Siedziba PPK ma być otwartą przestrzenią, w której współpracować będzie około 200 osób – pracownicy Kopernika oraz partnerzy (uczelnie, wiodące firmy z obszaru nowych technologii i mediów, innowacyjne startupy)
Całość chcemy podzielić na kilka części:
– przestrzeń warsztatowo-laboratoryjna
Korzystać z niej będą dzieci z opiekunami, edukatorzy i partnerzy Pracowni.
Ta część dodatkowo podzielona została na 3 strefy, wyposażone w sprzęt o różnym poziomie zaawansowania technologicznego.
Strefa NO-TECH. to przestrzeń bez specjalistycznego sprzętu i narzędzi technicznych, przeznaczona na szkolenia, zajęcia warsztatowe, prace koncepcyjne czy spotkania.
Strefa LO-TECH. będzie wyposażona w podstawowy sprzęt laboratoryjny oraz narzędzia. Tu powstaną 2 duże laboratoria (Lab Mokry i Lab Suchy), przystosowane do prowadzenia zająć z biologii, fizyki, chemii, techniki i innych dziedzin. W każdym labie mieścić się będzie cała szkolna klasa (32 osoby), a w razie potrzeby przestrzeń będzie można zmniejszyć i zaaranżować laboratorium dla 16 osób. W strefie
LO-TECH. znajdzie się także FabLab – pracownia wyposażona w narzędzia tradycyjne (młotki, śrubokręty) i nowoczesne (drukarki 3D, wycinarki laserowe). Podczas zajęć uczestnicy będą definiować problemy i poszukiwać sposobów ich rozwiązania, m.in. tworząc i testując prototypy.
Strefa HI-TECH to prawdziwy teren badawczy, wyposażony w zaawansowane technologie, narzędzia, oraz profesjonalny sprzęt laboratoryjny. Będą tu prowadzone prace rozwojowe: tworzenie nowych formatów zajęć, prototypowanie eksponatów
i zabawek edukacyjnych, prowadzenie interdyscyplinarnych testów naukowych.
– pracownie focusowe
PPK będzie prowadzić wiele badań opartych o wywiady, obserwacje czy kwestionariusze. W przestrzeni focusowej znajdą się pomieszczenia do przeprowadzania wywiadów grupowych, dyskusji, obserwacji z wykorzystaniem lustra weneckiego, nagrań audio-video i innych specjalistycznych urządzeń.
– przestrzenie partnerskie
To miejsca, które będą udostępniane partnerom zewnętrznym do realizacji badań z obszaru psychologii oraz spotkań i pracy dydaktycznej pracowników naukowych. Znajdzie się tu 12 gabinetów indywidualnej pracy naukowców, (przystosowanych do prac analitycznych i badań eksperymentalnych), 2 pracownie badawcze dla zespołów, wyposażone w stanowiska komputerowe oraz 2 sale seminaryjne.
– inne przestrzenie
W siedzibie PPK musi powstać także przestrzeń biurowa, showroom, w którym będziemy prezentować to, nad czym aktualnie pracujemy w Pracowni, a także foyer, szatnie oraz kawiarnia.

Centrum Nauki Kopernik wraz z projektem budowy PPK znajduje się na skróconej liście instytucji, mogących się ubiegać o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego w konkursie 1.1 – Działalność badawczo – rozwojowa jednostek naukowych – Typ projektów – Wsparcie infrastruktury badawczo – rozwojowej jednostek naukowych. Do końca października 2017 r. złożymy wniosek o dofinansowanie planowanej budowy i wyposażenia badawczego budynku. Będziemy ubiegać się o około 25 mln zł. Środki własne zebrane przez Kopernika i zapewnione przez sponsorów zabezpieczą pozostałą część inwestycji. Wyniki konkursu RPO WM będą znane w marcu 2018 r.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *